Sustav za upravljanje sadržajem – CMS

rok

Sustav za upravljanje sadržajem, odnosno Content Management System na engleskom je sustav koji korisniku internetske stranice omogućava samostalno modificiranje nakon što je web stranica dovršena i postavljenja na server. Tako korisnik može uređivati tekst, dodavati slike i video zapise te pomicati elemente na stranici. Za takvo što nije potrebno programersko znanje, a sve se temelji na principu uređivača teksta – npr. Microsoft Office Word i radu unutar web preglednika (Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari).

Često se postavlja pitanje da li je za jednostavnije stranice zapravo potreban Sustav za upravljanje sadržajem. Iz iskustva možemo reći kako CMS olakšava korištenje web stranice krajnjim korisnicima, koji mogu sami uređivati sadržaj. Tako se korisniku daje mogućnost da samostalno odlučuje što će se nalaziti na web stranici, a da pri tome ne mora zbog neke sitnice kontaktirati tvrtku koja je izradila web stranicu, a što u konačnici rezultira manjim troškovima.

Koji sustav za upravljanje sadržajem odabrati?

Na tržištu postoji nekoliko robusnih i moćnih CMS sustava koji su izuzetno napredni (a opet jednostavni za korištenje) i posjeduju iznimno veliku online zajednicu, što također olakšava korištenje. Najpoznatiji sustav za upravljanje sadržajem je svakako WordPress koji se prema podacima iz 2014. godine koristi na više od 60 milijuna web stranica. Na top listu najboljih CMS sustava su se uspjeli probiti zahvaljujući poznatoj “5 minute installation”, odnosno 5 minutnoj instalaciji. To je u praksi nešto duže i kompliciranije, no i dalje vrlo jednostavno. Još jedan vrlo moćan sustav je Joomla koji je također zastupljen u velikom broju, no ipak je nešto kompliciraniji u odnosu na WordPress i potrebno je neko predznanje. Ostali sustavi koji se temelje na PHP programskom jeziku su još Drupal i eZ Publish, dok je Umbraco temeljen na Microsoftovoj .net tehnologiji.

WordPress je platforma koja je na početku bila zamišljena isključivo za blogove, no odavno je pređena ta razina i danas se koristi kao podloga za sve vrste web stranica, od onih jednostavnih, pa do najkompleksnijih web shopova ili sustava za online učenje.

WordPress je moćan CMS koji se temelji na predlošcima i pluginovima. Predlošci su zapravo razne vrste već napravljenih dizajna koji se mogu odabrati kako bi se olakšala izrada web stranice i kako bi korisnik dobio uvid u ono što može na kraju očekivati. Postoje komercijalni i besplatni predlošci, a razlikuju se u mogućnostima koje nude. S druge strane tu su plugini, odnosno dodaci koji dodatno proširuju mogućnosti web stranice. Tako, primjerice, instalacijom dodatka možete dodati funkcionalnost kontakt forme na stranici. Kao i predlošci, dodaci također mogu biti komercijalni i besplatni.

Joomla je još jedan sustav za upravljanje sadržajem koji se također koristi na velikom broju web stranica i također se temelji na predlošcima i dodacima. Razlika je što se Joomla koristi za nešto specifičnije webove, odnosno nudi drugačiji spektar mogućnosti u odnosu na WordPress. Joomla je temeljena na tako zvanom MVC modelu, što je uvelike razlikuje od već spomenutog WordPressa. Prema nekim podacima je do 2014. godine instalirana na 50 milijuna servera, što je čini izuzetno popularnom.

Ovo su samo neki od CMS sustava koji se nude jer na tržištu postoji veliki broj sustava od kojih su neki i komercijalni, dok su svi navedeni besplatni. Dakle, može se reći kako su glavne prednosti sustava za upravljanje sadržajem prilagodljivost za različite namjene, jednostavno korištenje za krajnjeg korisnika i jednostavnija mogućnost nadograđivanja postojećih web stranica.